אילו סוגי של מחשבות טורדניות נחשבים הכי שכיחים?

מחשבות טורדניות הינן מחשבות לא רצויות אשר גורמות מצוקה, חרדה או אי נוחות לאדם שאינו יכול לסלקן מראשו. לרוב, למחשבות הטורדניות יש אופי אלים, תוכן מיני אסור או תוכן אחר בלתי מקובל על פי הטאבו של התרבות שבה חי האדם, ואלו מובילות אותו לתחושות קשות של אשמה, בושה ובילבול.

ישנן סוגי מחשבות האופייניות לאדם עצמו על פי התרבות שגדל בה או על פי הדרך שבה עיצבו את חייו, אולם ישנן גם סוגי מחשבות טורדניות שהינן נפוצות ושכיחות והן חוצות תרבויות וטאבו שונות. במאמר זה נספר לכם כל מה שרציתם לדעת על מחשבות טורדניות ועל הטיפול בהן.

 

מהי מחשבה טורדנית?

מחשבה טורדנית הינה מחשבה המנקרת במוחו של אדם ללא הפסק, גם אם הוא מגרש אותה שוב ושוב, מעוררת בו ספקות לגבי עצמו, גורמות לו לתהות לגבי זהותו, רצונותיו, טבעו או שפיותו.חשוב לציין שמחשבות טורדניות אינן משקפת בהכרח את הרצונות או הכוונות האמיתיים של האדם, אלא רק את הפחד או החרדה המסתתרות מתחתיהן ונובעות למעשה מסוג של טראומה או אירוע מעצב שממשיך להטריד את מנוחתו גם שנים לאחר מכן.

אחת הדרכים המועילות לטפל במחשבות טורדניות היא באמצעות טיפול טרילותרפי אשר במהלכו אדם הופך קשוב למחשבות הטורדניות ואינו מנסה להבריחן אלא לחקור ולהבין אותן, וזאת במטרה להגיע לשורשיהן. לאחר הבנת הבסיס שממנו הן צומחות, ניתן לטפל בהן ולהרגיען, ולעיתים גם לגרשן לצמיתות. אצל מתן טיפול במחשבות טורדניות ובנפש תוכלו לקבל כלים משמעותיים למסע רוחני עצמי לגילוי הסיבה למחשבות הטורדניות ושחרורן לחופשי.

מחשבות חודרניות

אילו סוגי של מחשבות טורדניות נחשבים הכי שכיחים?

מחשבות טורדניות הינן מגוונות מאד ולעיתים קרובות גם תלויות בתרבות ובטאבו שבתוכו האדם גדל, אבל ישם כמה נושאים שחוזרים על עצמם ומדווחים לעתים קרובות. להלן מספר סוגים נפוצים של מחשבות מטרידות:

 

1. מחשבות אלימות או מזיקות

מחשבות טורדניות הכרוכות באלימות, פגיעה או תוקפנות כלפי האדם עצמו או כלפי אחרים. מחשבות אלו עשויות לכלול תמונות מאד חיות או תרחישים מאד מפחידים של גרימת נזק, גרימה מכוונת לתאונות או התנהגויות אגרסיביות שהאדם איננו מעוניין בהם כלל וכלל, וחושש שהוא עשוי לעשותם ביום מן הימים.

 

2. מחשבות מיניות

חשוב לציין כי מחשבות מיניות הינן דבר טבעי ויש שיגידו אפילו בריא, אולם מחשבות מיניות טורדניות טומנות בחובן תוכן מיני האסור במפורש או נחשב לטאבו בתרבות, למשל, מיניות חד מינית בתרבויות האוסרות זאת במפורש ומחייבות ענישה על כך, משיכה מינית לקרובי משפחה או לאנשים שאינם אמורים להיות מוקד התעניינות מינית עבור אותו האדם.

לעיתים אלו עשויים להיות חפצים מסויימים או בעלי חיים שמהווים את מוקד המשיכה המינית, או אפילו דחף לקיים יחסי מין באופן לא תואם חברתית כמו למשל בלב מקום הומה אדם. מחשבות אלו עשויות לגרום לאדם לפקפק במוסריותו ובאמונותיו, בעצמו ובטוהר ליבו ולגרום לו סבל רב.

מחשבות מיניות

3. אובססיה ופחד מפני זיהום ומחלות

פחד מזיהום הוא נושא נפוץ נוסף של מחשבות טורדניות. מחשבות אלו סובבות לעיתים קרובות סביב הפחד להיות מזוהם על ידי חיידקים, לכלוך או חומרים מזיקים. אנשים עשויים לדאוג באופן אובססיבי לניקיון, לעסוק בטקסי ניקיון מוגזמים או לחשוש להידבק במחלות.

 

4. הרס מערכות יחסים בריאות

מחשבות טורדניות יכולות להתבטא גם בתחום של מערכות יחסים ואינטראקציות חברתיות. אנשים עשויים לחוות מחשבות טורדניות על פגיעה או בגידה ביקיריהם, פקפוק באותנטיות של מערכות היחסים שלהם, או חשש מדחייה או שיפוט מצד אחרים.

במקרה זה האדם חושב כל העת האם יקיריו אכן אוהבים אותו, האם ינטשו אותו לבסוף כשימאסו בו, או האם הוא עצמו עלול לנטוש אותם ולהרוס מערכות יחסים בריאות כיוון שבסתר ליבו הוא לא מרגיש ראוי להן.

 

5. חרדות קיומיות או פילוסופיות

המושג 'חרדה קיומית' או 'פילוסופית' מתייחס לחרדות הקשורות לעצם קיומו של האדם, הטלת ספק במשמעות החיים, בקיומו של אלוהים או בהיותה המציאות אמיתית או רק חלום מהונדס. אף על פי שהן נראות תחילה כחרדות פחותות ערך מחרדה כלכלית או חרדה לשלום קרובי המשפחה, צריך לזכור שהן עוצמתיות מאד ועלולות לגרום לאדם לפתח משבר אמיתי ולהטיל ספק באמיתות קיומו, או באמיתות קיומם של אנשים אחרים בעולם.

 

לסיכום

המחשבות הטורדניות הנפוצות ביותר שחוצות תרבויות, טאבו חברתי או נורמות חברתיות הינן מחשבות הכוללות תוכן אלים, מיני או לא מקובל מבחינה חברתית. הם יכולות לגרום לחרדה, אשמה או בושה, לגרום לאדם לפקפק במוסריותו, טוהר ליבו או ערכיו, ולהשפיע עמוקות על הרווחה הנפשית של האדם.

חשוב לזכור שמחשבות אלו הן תופעה שכיחה עבור אנשים רבים ואינן משקפות את הכוונות האמיתיות של האדם. פנייה לתמיכה מאנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש יכולה לספק הדרכה ופיתוח אסטרטגיות בריאות לנהל ולהקל על המצוקה הנגרמת על ידי מחשבות אלו.

מחשבות חודרניות

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים