משכנתא הפוכה – האם זה משתלם?

כמעט כל אדם מבוגר במדינת ישראל מכיר את המושג משכנתא – לקיחת הלוואה לשם תשלום על דירה או בית פרטי. לא כולם יודעים אבל קיימת גם דרך לקחת הלוואה על חשבון הדירה שכבר נמצאת ברשותכם, הלוואה זאת נקראת משכנתא הפוכה. האם משתלם לקחת משכנתא זאת? למי זה מתאים? על כך ועל עוד כמה שאלות בנושא נענה בכתבה שלפניכם. 

 

מה זה משכנתא הפוכה?

משכנתא הפוכה הוא מצב שבו אדם שבבעלותו דירה, לוקח הלוואה מהבנק על חשבון הבית שבבעלותו. במצב זה ההלוואה ניתנת בבת אחת או בפעימות חודשיות או שנתיות.

הלוואה של משכנתא הפוכה מאפשרת ללוקחים את ההלוואה לסגור הלוואות אחרות, להמשיך לחיות ברמת חיים גבוהה במשך תקופת הפנסיה שלהם, ובמקרה שהם רוצים לספק לילדים שלהם עזרה כספית מיידית. ממש כמו משכנתא רגילה, משכנתא הפוכה משתנה ממשכנתא למשכנתא, ולכל אחת מהן יש תנאים שונים ומיוחדים לה.

 

מי יכול וכדאי לו לקחת משכנתא הפוכה?

התנאי הראשון לקבלת משכנתא הפוכה היא בעלות על דירה או בית פרטי, שתשלום המשכנתא עליו הסתיים. בנוסף לכך, רוב מוחלט של הלוואות המשכנתא ההפוכות ניתנות דווקא לאנשים בפנסיה. בדרך כלל גובה ההלוואה במשכנתא הפוכה הוא אחוז מסוים מערך הבית.

ככל שעולה גיל הלווה, כך ניתן לקחת הלוואה של אחוז גבוהה יותר משווי הבית. לדוגמא אדם בן 60 יוכל לקחת הלוואה בגובה של 20 אחוז מערך הבית. בגיל 90 הוא כבר יוכל לקחת הלוואה בגובה של 60 אחוז מערך הבית. בגלל שמשכנתא הפוכה ניתנת לאנשים מבוגרים בפנסיה היא נקראת גם משכנתא לגיל השלישי.

 

מה הם התנאים של משכנתא הפוכה?

למשכנתא הפוכה אין תשלום החזר חודשי. התשלום של החזר ההלוואה נעשה בעקבות מכירה של הבית, בדרך כלל על ידי היורשים שבין הנכסים שהם מקבלים מהמורישים, הם מקבלים גם חוב שעליהם לשלם בעת מכירת הבית. בחלק מהלוואות המשכנתא ההפוכה, הכסף מועבר לבעלי הבית בבת אחת, ובחלק מהמקרים מועבר התשלום בצורה חודשית.

 

איזה גופים נותנים משכנתא הפוכה?

בישראל הגופים שנותנים את המשכנתא ההפוכה או בשמה השני המשכנתא לגיל השלישי, הם הבנקים שנותנים את הלוואות המשכנתא הרגילות במדינה. כמעט כל אדם שהגיע לגיל פנסיה ויש בבעלותו דירה, יכול לקבל הלוואה של משכנתא הפוכה, וזאת משום שניתן להחזיר את ההלוואה בכל זמן על ידי מכירת הבית.

 

משכנתא הפוכה – סיכום

משכנתא הפוכה היא הלוואה שניתנת לאנשים שבבעלותם דירה והם כבר הגיעו לגיל הפרישה שלהם. הלוואה זאת ניתנת כנגד הבית שבבעלות הלווה, ובדרך כלל ניתנת ההלוואה כאחוז מערך הבית. ככל שגיל האדם שלוקח את ההלוואה עולה, כך עולה האחוז שאפשר לקחת הלוואה. את הלוואות המשכנתא ההפוכה נותנים הבנקים הישראלים השונים.

משכנתא הפוכה

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים