האם תאונת אופניים תמיד נחשבת כתאונת דרכים?

מזה שנים שרכיבה על אופניים נחשבת לאחד מתחביבי הספורט הפופולריים והנפוצים בעולם, לרוב בתור תחביב של ילדים, נערים צעירים או של אנשים העובדים קרוב לבית. אך בשנים האחרונות, גדלה הפופולריות של ענף הרכיבה מעבר לתחביב, יותר ויותר החלו להיכנס לתחום באופן מקצועי ותחרותי, בין אם רכיבת שטח או כביש. לצערנו הרב, עם עליית הפופולריות של הרכיבה על אופניים כספורט תחרותי החלו להיראות עוד ועוד מיקרי תאונות, לעיתים גם חמורות ועד קטלניות. בשנת 2019 נרשמו כ- 183 רוכבים אופניים כאשר 59 מתוכם נפצעו באורח קשה. במאמר זה נסביר האם תאונת אופניים תמיד נחשבת כתאונת דרכים או כסוג תאונות אחר?

 

מהי תאונת אופניים?

בשנים האחרונות אנו צופים עליה משמעותית במקרי התאונות של רוכבי האופניים המביאות איתן קורבנות. ב- 11 החודשים הראשונים של 2020 נרשמו 21 מקרי מוות כתוצאה מתאונות אופניים לעומת 16 מקרי מוות כתוצאה מתאונות אופניים בכל שנת 2019. הרוב הגדול של תאונות אופניים התרחשו באזורים עירוניים.

באזור עירוניים רוכבי האופניים חשופים לסיכוני דרך כמו: חוסר בתמרורים או בשילוט, מערך תאורה לקוי, מצב גרוע של משטחי הכביש וכמובן כמות גדולה של נהגים לא זהירים היכולים לסכן את הרוכב. מומלץ לדעת, כאשר התרחשה תאונת אופניים ולא באשמת הרוכב אלא באשמת מישהו או גורם אחר, זכאי רוכב האופניים לתבוע פיצויים וחברת הביטוח היעזרו לו להשתקם מהתאונה, גם מבחינה רכושנית וגם מבחינה גופנית.

 

מתי תאונת אופניים נחשבת כתאונת דרכים?

במקרה של תאונות האופניים אין חוק רשום ומסודר בנוגע להגדרת והאם נחשבות לתאונות דרכים, ואין חוק המסדיר את מתן הפיצויים המגיעים לנפגע בתאונת אופניים. הרוב הגדול של מקרי תאונות האופניים אינם יחשבו כתאונת דרכים, תאונת אופניים תיחשב כתאונת דרכים אך ורק כאשר הייתה מעורבות של כלי רכב במהלך התאונה, למשל: דריסת רוכב אופניים על ידי כלי רכב, פתיחת דלת מרכב חונה שגרמה לפגיעה ברוכב האופניים, בלימה פתאומית הגרמה לתאונה של רוכב האופניים כתוצאה מהתפרצות רכב לכביש ועוד. במקרים אלו, כאשר מעורב בתאונת האופניים כלי רכב מנועי זכאי רוכב האופניים הפגוע להגיש תביעה משפטית ולדרוש פיצויים מהנהג אשר פגע בו.

ולסיכום, עקב עליית הפופולריות של רכיבת האופניים אנו נתקלים יותר ויותר במספר תאונות האופניים, בכל שנה נרשמת עלייה במספר התאונות, הפצועים וההרוגים כתוצאה מרכיבה על אופניים. במקרים בהם התאונה התרחשה שלא באשמת רוכב האופניים אלא באשמת גורם אחר, זכאי רוכב האופניים לתבוע תביעה משפטית לקבלת פיצויים. אך לא בכל מקרה, תאונת אופניים תיחשב כתאונת דרכים, תאונת אופניים תיחשב כתאונת דרכים אך ורק במקרים בהם כלי רכב מנועי היה מעורב בעת התאונה.

 

כלי משפטי

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים