אובדן כושר עבודה, ביטוח לאומי, וכל מה שביניהם

ההשפעה של אובדן כושר עבודה היא לא רק בכל הנוגע למצב פיזי ונפשי, מדובר על ירידה משמעותית בכושר ההשתכרות. המאמר יפרט מהו אובדן כושר עבודה וכיצד ניתן לתבוע על כך פיצויים.

 

מהו אובדן כושר עבודה?

אובדן כושר עבודה הוא אי יכולת לעבוד באופן מלא או חלקי בעבודה המתאימה לכישורים ולרמת ההשכלה של הנפגע. אי היכולת לעבוד יכולה לנבוע כתוצאה ממחלה, מחלת מקצוע, פציעה, תאונת עבודה, תאונת דרכים וכד'.

הזכות של הנפגע היא לתבוע את חברת הביטוח הפרטית, הפנסיונית ואת הביטוח הלאומי על מנת לקבל פיצוי ולממש את זכויותיו. תביעות אובדן כושר עבודה מוגשות מדי יום וההצלחה שלהן תלויה בהצגה של מסמכים רפואיים מרופאים מומחים ועורך דין אובדן כושר עבודה מקצועי ומנוסה.

 

פיצוי של חברות הביטוח

לאובדן כושר עבודה יש פיצוי בהתאם לפוליסה של המבוטח. באופן כללי, חברות הביטוח ישלמו את הפיצוי בהתאם למסמכים רפואיים, אך רק לאחר 3 חודשי ביטוח. כלומר, הכיסוי הביטוחי לא יתחיל לפני תקופה זו במידה וקרה אירוע שהביא לאובדן כושר עבודה. בנוסף, הכיסוי הביטוחי יתקיים במידה והמבוטח מוכיח שאיבד לפחות 75% מכושר העבודה.

יתרה מכך, ההגדרה לאובדן כושר עבודה מבחינת כיסוי הביטוח מותנית באי יכולת לעבוד בעיסוק סביר אחר בהתאם להשכלה, לניסיון ולכישורים של המבוטח. סעיף זה מהווה מחלוקות בין חברות הביטוח למבוטחים ולכן ישנה חשיבות רבה לייצוג של עורך דין אובדן כושר עבודה. למרות זאת, ניתן לרכוש פוליסה עיסוקית המתייחסת רק למקצוע הספציפי של המבוטח.

 

תביעה של קרן הפנסיה

בביטוחי קרנות הפנסיה שהן למעשה חסכונות לגיל הפרישה ישנו סעיף המתייחס לאובדן כושר עבודה. כלומר, שכיר או עצמאי שמאבד את כושר העבודה בשיעור של 75% ומעלה רשאי לתבוע את קרן הפנסיה ולקבל פיצוי. הבעיה שהבטוח מכסה רק 75% מהמשכורת המעודכנת בפוליסה. כלומר, אם משכורתו של המבוטח עלתה והוא לא עדכן אותה בקרן הפנסיה, הפיצוי יהיה על המשכורת ממנה השתכר לפני הפגיעה.

 

תביעה של הביטוח הלאומי

אדם שאיבד את כושר העבודה יכול להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי לנכות כללית בצירוף מסמכים רפואיים. הזכות מתייחסת למבוטחים מגיל 18 עד גיל הפרישה. לאחר קביעת דרגת הנכות בוועדה הרפואית של המוסד נקבעת גם דרגת אובדן כושר עבודה בפגישה עם העובדת הסוציאלית של הביטוח הלאומי. חשוב לדעת שלא תמיד יש חפיפה בין דרגת הנכות לדרגת אובדן כושר העבודה.

כלומר, אדם יכול לקבל 68% דרגת נכות ופחות מ-50% אובדן כושר עבודה ואז לא יהיה זכאי לקבלת קצבה. לסיכום, מומלץ לתבוע את חברת הביטוח הפרטית, קרן הפנסיה והביטוח הלאומי במקרה של אובדן כושר עבודה. יחד עם זאת חשוב לדעת שבמידה ונקבעת דרגת נכות בביטוח הלאומי, היא תקוזז מהקצבה של הביטוחים האחרים.

אובדן כושר עבודה

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים