הילד מגמגם? קלינאית תקשורת היא לאו דווקא הפתרון

נשים לב לגמגום בקרב ילדים בדרך כלל בגיל צעיר בין שנתיים לארבע ויהיה קשה לשים את האצבע על מהו הגורם לגמגום. הגמגום יכול להיווצר כחלק מכשל במסלול שבמוח לתיאום המוטורי של הדיבור וגם מגורמים חיצוניים הקשורים לסביבה בה הילד גדל, התפתחות רגשית, שפה ועוד. 75% מהילדים הסובלים מגמגום יצליחו להתגבר עליו עד ארבע שנים מהרגע שהתחיל אך ברגע שהתחיל לא יהיה ניתן לדעת מראש עד כמה חמור הוא יהיה והאם יחלוף. קלינאי תקשורת יכול להעריך את חומרתו של הגמגום ואף להציע טיפול, אז מהן הדרכים לטפל בגמגום והאם יש פתרון נוסף חוץ מקלינאית תקשורת? על כך נענה במאמר.

 

מהו השלב הראשון באבחון הגמגום?

כהורים עליכם לשים לב באם הגמגום נמשך בין חודש לשלושה חודשים רצוי לפנות לבדיקה אצל קלינאית תקשורת להעריך את הסיכון לגמגום כרוני ואף להציע טיפול ראשוני. חשוב שלכם כהורים יהיו הכלים ליצור סביבה מעודדת דיבור והיכולת לעקוב באופן שוטף על התפתחות הגמגום, כחלק מהדרכת הורים שנעשית ההורים מקבלים כלים לתת לילד את המרחב הדרוש לו ויישום טכניקות בהן נותנים לילד תחושה כי הוא אינו צריך למהר לדבר וכי מקשיבים לו ומעוניינים לשמוע את מה שיש לו לומר, רצוי לא להשלים מילים או משפטים תוך מתן עצות לדבר לאט או לנשום עמוק כאשר הילד מתחיל לגמגם.

 

אלו כלים יש לשיפור היכולות התקשורתיות?

כאשר מדובר בילדים גדולים יותר ומבוגרים כחלק מהטיפול ניתן לכלול תרגול של כלים המאפשרים דיבור יותר שוטף ולעתים אף נשקל טיפול קבוצתי העוזר להתמודד מול קבוצה וחיי היום יום. כאשר מדובר בגיל ההתבגרות יש צורך לתרגל לאורך זמן בכדי להגיע לשיפור ויצירת שטף בדיבור. במטרה היא לשפר את היכולות התקשורתיות של הילד ולייצר לו ביטחון בניהול שיחה מול אנשים שונים.

 

דבייט כחלק מפתרון בגמגום

דיבייט (Debate) הוא דיון המתנהל מול קהל אשר מטרתו היא לעודד תרבות דיון בריאה ובכך לשפר את היכולת האישית של משתתפי הדיבייט. הדיבייט מלמד את המשתתפים כיצד לעמוד מול קהל ואיך לנהל דיון מתורבת המכבד גם את הצד השני בשיח כאשר ישנה מחלוקת ועוזר להציג את הנושא ולהסביר אותו בצורה טובה ומנומקת. הדיבייט מלמד לעמוד מול קהל ומאפשר נהל שיח בו מתאפשר לדובר להביע את עמדו ללא הפרעה עם כללים ברורים וכך הדובר זוכה להזדמנות להביע ולנמק את עמדו בצורה נינוחה ונעימה.

לסיכום, הדיבייט מציע לבני נוער ומבוגרים הסובלים מגמגום במה בטוחה שתספק להם לדבר ללא הפרעה ומל קהל ותאפשר להם להתמודד עם הפחד של דיבור מול קהל. הדיבייט מלמד אותם איך להיות מנהיגים ולא לתת לגמגום להשפיע עליהם ולהשתיק אותם ולקדם אותם להתגבר על הקושי בדיבור מול קהל ובכלל.

 

 

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים