מה החשיבות של צילנדר במשקפיים

מה החשיבות של צילנדר במשקפיים

אנשים המרכיבים משקפיים שומעים לעיתים קרובות את המושג "צילינדר" או "אסטיגמציה", אולם לא תמיד מבינים בדיוק את משמעותם. במאמר זה נסקור מהו צילינדר, מה עשוי לגרום להופעתו, איך הצילינדר משפיע על הראייה ואיך ניתן לטפל בו.

 

איך עובדת העין

על מנת להבין מהי בעיית הצילינדר יש להבין באופן בסיסי את תפקודה התקין של העין. העין מורכבת מקרנית המצויה בחלק הקדמי של גלגל העין אשר צורתה כדורית. מאחוריה נמצאת העדשה התוך עינית, ומאחורי שתיהן מצויה הרשתית. האור המוחזר מהסביבה ממוקד דרך הקרנית אל העדשה וזו בתורה ממקדת אותו עוד יותר עד להופעתו בנקודה בודדת על הרשתית. הרשתית מפרשת את האור הממוקד, ומעבירה דיווח למוח.

 

מהו צילינדר

כאשר הקרנית או העדשה התוך עינית מאבדות את צורתן הכדורית ונהפכות לאליפטיות, מיקוד האור שלהן נפגם ונוצרות מספר נקודות מיקוד. מכיוון שהרשתית מקבלת את התמונה מספר פעמים בצורה מעוותת ראייתנו נפגעת, מצב הקרוי צילינדר או אסטיגמציה.

 

מהם התסמינים לצילינדר?

כאמור לעיל, צילינדר גורם לעיוות בראייה. אין הכוונה לראייה מטושטשת (אלא אם כן הוא מגיע בנוסף לקוצר ראייה, כפי שאכן קורה לעיתים קרובות), אלא לראייה מרוחה, גבולות שאינם ברורים ובמקרים קשים עלול להציג ראייה כפולה. צילינדר משפיע על הראייה של עצמים קרובים ורחוקים כאחד, לעומת קוצר ראייה המשפיע על טווח אחד בלבד.

 

איך בודקים אם יש לי צילינדר?

על מנת לאבחן האם מטופל סובל מצילינדר עורכים בדיקה הקרויה "רפרקציה" הבודקת את יכולת המיקוד של העין. בנוסף, בוחנים את צורתה הפיזית של הקרנית על מנת לאתר עיוותים, בבדיקה הקרויה מיפוי קרנית.

במידה והמטופל מעוניין בהתאמת עדשות מגע, ייעשה שימוש באמצעי הקרוי קרטומטר המחשב את קימורי הקרנית, ומאפשר להתאים עדשות מגע לצורת העין הייחודית של הנבדק.

 

מה גורם לצילינדר?

עיוות בקרנית או בעדשה התוך עינית יכול לקרות בגלל גורם חיצוני (מכה, צלקת ברשתית וכדו'), ניתוח עיניים שהסתבך, או מחלה המעוותת את העיניים (קרטוקונוס למשל). להופעת בעיית הצילינדר בעין ישנה נטייה גנטית.
שימו לב כי לקריאה בחושך או אימוץ העיניים אין השפעה על עיוות הקרנית.

 

איך מודדים צילינדר?

את הצילינדר מודדים ביחידות של דיופטר ומקובל לחלק את עוצמתו לשלוש רמות:

  1. עד 1 דיופטר – צילינדר נמוך.
  2. בין 1 ל-3 דיופטר– צילינדר בינוני.
  3. מעל 3 דיופטר – צילינדר גבוה.

בנוסף לרמת הדיופטר מודדים את ציר הצילינדר, הנקבע בין 0 ל-180 מעלות.

 

האם צילינדר עשוי להופיע גם בגיל צעיר?

בהחלט. הצילינדר עשוי להופיע בכל גיל, לרבות צעירים ומבוגרים. הופעת הצילינדר נפוצה יותר בגילאי ההתבגרות, עת מתעצבת צורת הקרנית לצורתה הסופית.

 

מה הפתרון לצילינדר?

הפתרון המקובל הינו תיקון אופטי, כלומר התאמת משקפיים או עדשות לתיקון העיוות. במקרים קשים יש צורך בהתערבות כירורגית, אולם אלו מקרים נדירים ועל פי רוב נמנעים מטיפולים פולשניים עקב הרגישות הגבוהה של העין.

 

קריאת ספר

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים