פתיחת הליך בוררות – איך עושים את זה?

ויכוחים וסכסוכים הם תמיד עסק לא נעים, המצב יכול לדרדר את שני הצדדים לריחוק מאד גדול גם אם היו מאד קרובים בעבר. כיום, ישנם פתרונות להגיע להבנות וליישב סכסוכים גם מבלי להיגרר לבתי משפט והליכים מתישים.

רבים וטובים מגיעים למצבים בהם הם נמצאים בעיצומו של סכסוך שסופו לא נראה באופק. מצבים כאלה עלולים להיות מתסכלים ביותר, הרי אף אחד לא מאחל לעצמו להיכנס עכשיו להליכים משפטיים שיש להם התחלה אך מי יודע מתי יגיעו אל קיצם. במיוחד בשל כך קיימת האפשרות של בוררות.

 

הליך בוררות – מה זה בכלל?

במצב בו, מצד אחד, שני הצדדים מצויים במחלוקת קשה שכל אחד איתן בדעותיו ולא זז מעמדתו, אך מאידך, מעוניינים להגיע לעמק השווה, יש אפשרות להשתמש בגורם ניטרלי. גורם שלישי, שיהיה ניטרלי בדעותיו, מגיע, שומע את שני צדדי הסכסוך ומנסה ברגישות ובנחישות, במקצועיות ובחכמה להביא את הסכסוך אל סופו על ידי הסכמה של שני הצדדים. במידה והצדדים לא מצליחים להגיע להסכמה גם באמצעות בורר, הבורר עצמו יכריע בסכסוך ויביא אותו אל סופו.

 

מה המשמעות של בחירה בהליך בוררות?

בחירה בהליך הבוררות משמעותה היא ששני הצדדים מסכימים כי הבורר עצמו הוא יהיה זה שיכריע, גם במקרה ואין הצדדים מגיעים להסכמה כל שהיא. על מנת שזה יקרה, שההכרעה תהיה מקובלת על שני הצדדים, יש לבחור בורר שמוסכם על שני הצדדים.

לדוגמה, במסגרת המוסד הישראלי לבוררות עסקית פועלים מגוון עוסקים במלאכה. היה ואחד הבוררים אשר הגיע לעסוק במלאכת יישוב הסכסוך, הגיע למבוי סתום וצריך יעוץ מקצועי, ישנם בוררים רבים שנמצאים בסביבתו שיכולים להיות לו לעזר.

 

האם שני הצדדים צריכים לבחור בבוררות?

על מנת לפתוח בכלל בתהליך הבוררות, צריכה להיות הסכמה של שני הצדדים. תהליך הבוררות סופו יהיה בחתימה על הסכם ששני הצדדים מודעים לכל הנאמר בו ומסכימים עליו. בשונה מהליך משפטי, בבוררות אין אפשרות שצד אחד מזמין בורר על מנת לייב סכסוך והצד השני חייב לקבל את ההכרעה. כאן דרוש שיתוף פעולה של שני הצדדים. היה ושיתוף הפעולה קיים, שני הצדדים מרוויחים פתרון הוגן לסכסוך ללא התערבות משפטית.

 

איך בוחרים בורר המוסכם על ידי שני הצדדים

בחירת הבורר היא חלק חשוב בהליך הבוררות מאחר ועל שני הצדדים להסכים עם דרך המחשבה של הבורר. במידה ולא מצליחים להגיע ליישוב הסכסוך באמצעות הבנה של שני הצדדים, רשאי הבורר להחליט, על פי מה ששמע מכל אחד מהצדדים עד כה, להכריע בעצמו ולעשות סוף לסכסוך. כדאי, שבעת בחירת הבורר, שני הצדדים יבררו קצת מניין הגיע, מה הכשרתו המקצועית, מה לגבי ניסיון וותק בתחום הזה מאחר ויש צורך באדם הגון, חכם ויצירתי גם יחד.

בוררות עסקית

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים