מתי נכתוב צוואה?

צוואה היא הדרך הבטוחה ביותר לקבוע כיצד יחולק העיזבון לאחר פטירתכם בהתאם לרצונכם החופשי. צוואה כתובה וחתומה היא מסמך בעל תוקף משפטי מחייב הכולל הוראות מדויקות ותנאים נלווים לביצוע הצוואה ואופן חלוקת הרכוש. הצורך בכתיבת צוואה הינו ברור לרבים בעיקר עם ההזדקנות הטבעית וההתדרדרות של המצב הרפואי אך ישנם מצבים נוספים בהם הדבר מומלץ ובהם נרחיב במאמר זה.

 

ידועים בציבור

החוק אמנם לא מחייב אתכם לערוך צוואה, אך חשוב שתדעו שבמידה ולא תערכו צוואה, העיזבון יחולק בין היורשים על פי סדר הירושה המופיע בדין. לידועים בציבור יש מעמד זוגי לצורך דיני הירושה אך מדובר במצב שדורש הוכחה על מנת ליישמו. על מנת להכליל ידוע או ידועה בציבור בירושה כדאי להיעזר בשירותיו של עו"ד צוואות מומלץ ולכתוב זאת במפורש בצוואה.

 

משפחות מורכבות

הדבר יכול למנוע מראש סכסוכים בין בן או בת הזוג שמאריך חיים לאחר האחר והוא יכול להבטיח לו אמצעים לקיום כולל קורת גג עד לפטירתו. ניתן להתנות בצוואה כי לאחר פטירתו של המוטב, העיזבון יועבר ליורשי המצווה ולא לילדיו של בן או בת הזוג מנישואים קודמים. גם זוגות שנישאו בשנית כאשר לכל אחד מהם יש ילדים מנישואים קודמים חשוב לערוך צוואה.

 

רכוש ועסקים

מצב נוסף בו כדאי לכתוב צוואה ללא קשר לגיל או מצב בריאותי הוא כאשר בין נכסי המוריש קיימים עסקים פעילים או רכוש שלא כדאי לפצלו. במסגרת הצוואה ניתן לקבוע אילו חלקים יועברו לכל יורש במלואם ולהסדיר את המשך הניהול של העסק המשפחתי בידי האדם המתאים ביותר לכך במשפחה. הדבר מאפשר גם להעביר לילד המתגורר בנכס בבעלות המוריש את חלקו ולאפשר לו להמשיך לדור בבית.

 

נשואים ופרודים

בני זוג שנפרדים באמצעות גירושין או חיים בנפרד מבלי לשנות את מעמדם מבחינה משפטית עשויים להיפגע במקרה של פטירה פתאומית. הדבר נובע מכך שסדר הירושה הטבעי הקבוע בחוק אינו מחריג בני זוג שאינם מנהלים חיי שיתוף ואלו יירשו את חלקם בעיזבון במידה ולא יהיה כתוב אחרת בצוואה. במידה ואתם מעדיפים שרכושם יגיע בלעדית לילדכם הדבר קריטי.

 

למטרות ערכיות

מצב נוסף בו יש חשיבות גדולה לכתיבת צוואה הוא של זוג מבוגר ללא ילדים. על פי הדין בהיעדר צוואה תקפה העיזבון יעבור לקרובי משפחה רחוקים ובמידה ולא מאותרים כאלה לידי המדינה. כתיבת צוואה מאפשרת שליטה במטרות השימוש ובגופים שיעשו זאת וכך לנתב את כספי העיזבון למטרות בהם הנפטר מאמין ולקבוע כיצד יעשה שימוש בכסף לטובה גם לאחר מאה ועשרים.

 

סיכום כתיבת צוואה

לסיכום, במאמר זה עסקנו בחשיבות של עריכת צוואה בכל גיל. כפי שציינו ישנם מצבים בהם הדבר חשוב במיוחד מכיוון שאי כתיבת הצוואה עשויה להוביל לכך שהעיזבון יגיע ליורשים או למטרות שהמצווה אינו חפץ בהם. מצב נוסף בו רבים בוחרים לכתוב צוואה לגביו נרחיב במאמר נפרד הוא של חיילים היוצאים לקרב וכדומה ורוצים להיפרד כראוי ולהסדיר את ענייניהם.

ציוד משפטי

 

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים