ממה מורכב מכשיר האופטיון ואיך מפעילים אותו

מכשיר אופטיון משמש לטיפול בגידולי גליובלסטומה באופן לא פולשני. המכשיר משבש את השדות החשמליים ואת תהליך ההתחלקות של התאים הסרטניים במוח וכך עוצר את התפשטות הגידולים הממאירים.  הטיפול מיועד לטיפול במטופלים עם גליובלסטומה חדשה לאחר ניתוח וטיפולי קרינה ויחד עם תרופות כימותרפיות. במאמר זה נרחיב לגבי מרכיבי המכשיר כגון, מחולל השדה החשמלי, מערכי המתמרים והסוללות, אופן ההפעלה של המכשיר ועוד.

 

מרכיבי המערכת

המרכיבים העיקריים של מכשיר האופטיון הם גנרטור שדה חשמלי קטן ונייד, אלקטרודות וסוללות נטענות. האלקטרודות או מערכי המתמרים הם למעשה מעין דיסקאות ג'ל קרמיות אותם יש להדביק לקרקפת של המטופל. האלקטרודות מתחברות לגנרטור השדה החשמלי, על מנת להעביר את הטיפול באופן רציף. להרחבה נוספת על הפעלת המכשיר כנסו לאתר אופטיון

 

מחולל השדה החשמלי

מחולל השדה החשמלי הינו מכשיר נייד השוקל כ1.4 ק"ג כך שניתן לשאת אותו בתיק הייעודי לכל מקום לשם הבטחת הטיפול הרציף. הגנרטור מייצר אותות חשמליים בעצימות נמוכה המועברים בתדרים מתחלפים אל תאי הגידול הסרטניים במוח. המכשיר הנייד יכול להיות מופעל, הן בחיבור ישיר לחשמל והן על ידי הסוללות הנטענות.

 

מערכי המתמרים

מערכי המתמרים המבודדים מחוברים על ידי חוטים למחולל השדה. שקעי החיבורים בקופסה מסומנים בצבעי שחור ולבן, על מנת להקל את החיבור הנכון של ארבע האלקטרודות לקופסת החיבורים. על מנת לאפשר למכשיר האופטיון למלא את משימתו חשוב להקפיד על גילוח תכוף של הקרקפת ולמקסם את המגע בין האלקטרודות לעור לשם העברת האותות החשמליים.

 

הפעלת המכשיר

מכיוון שהמכשיר מיועד לשימוש ביתי רציף הוא מעוצב כך שיהיה קל ונוח לשימוש יעיל גם על ידי חסרי הכשרה רפואית. את ארבעת מערכי המתמרים הדביקים יש להדביק לראש המגולח של החולה בהתאם למיקומים המתאימים ולהחליפם פעמיים בשבוע. על מנת להימנע זיהומים, יש להשתמש רק באריזות אטומות בעת ההחלפה ויש לרחוץ ידיים היטב טרם ביצוע ההחלפה.

 

להרחיק ממים

את מחולל השדה יש להרחיק ממים וחשוב לשמור את האלקטרודות יבשות גם כן. יש להימנע מחיפה של המערכת לגשם ואין להכניס את האלקטרודות למקלחת או לאמבטיה וכדומה. ההחלפות הדו שבועיות של המתמרים הן הזמן לקחת הפסקה בת מספר שעות מהטיפול ולבצע את כלל הפעולות שלא ניתן לבצע עם המכשיר, כמו אמבטיה ושחייה.

חשוב להבין שבמידה ואלקטרודות נרטבות, המגע ביניהן לבין העור יכול להיפגע. במקרה שכזה מכשיר האופטיון ישמע צליל התראה ויכבה את עצמו באופן אוטומטי. בכל פעם שמערכי המתמרים נרטבו או כאשר המגע שלהם עם העור רופף יש להחליפם.

 

מכשיר נייד לטיפול ביתי רציף

לסיכום הנושא, במאמר זה עסקנו במרכיבי מכשיר האופטיון, גנרטור, סוללות ואלקטרודות ובאופן הפעלת המכשיר. כפי שציינו, המכשיר הינו קטן ונייד ואליו מחוברים האלקטרודות אותם יש להדביק באופן קבוע לקרקפת המטופל, לשם אספקת טיפול בשדות חשמליים באופן רציף ומתמשך. את האלקטרודות יש להחליף כל 3-4 ימים, כמו גם במידה והם ניזוקו או נרטבו.

רופא מומחה

 

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים