ביטול עסקה – על אילו מוצרים אפשר, על אילו לא והאם אני צריך לשלם עמלה

לפי תקנות להגנת הצרכן (ביטול עסקה), תשע"א 2010 ניתן לבטל עסקה שנעשתה בבית עסק כלשהו, גם באופן חד צדדי וגם ללא מתן סיבה, כך שללקוח יש את הזכות להתחרט על ביצוע העסקה ולקבל את כספו בחזרה. עם זאת, ביטול העסקה והחזרת שוויה ללקוח ייעשה רק במקרים הבאים:

  1. כאשר ערך המוצר שנרכש יקר מ-50 ₪
  2. כאשר לא נעשה שימוש במוצר והוא מוחזר לבית העסק שממנו נרכש במצבו המקורי. חשוב לזכור שפתיחת האריזה אינה הוכחה לכך שנעשה שימוש כלשהו במוצר.
  3. המוצר שנרכש הוחזר לבית העסק ממנו הוא נקנה תוך 7 ימי עסקים מיום הקנייה.

 

דברים שחשוב לדעת לגבי ביטול עסקה

במקרים מסוימים ניתן לבטל עסקה גם מעבר לזמן שנקבע בתקנות (למשל במקרים של אי אספקה של הסחורה, במקרים של הפרת החוזה, במקרים של הטעיית הלקוח ועוד). עם זאת, במקרים אלו מומלץ להתייעץ עם עורך דין בנדון.

כמו כן, כאשר העסקה נעשתה מרחוק (למשל דרך האינטרנט או דרך הטלפון), כאשר המוצר נקנה מרוכל או כאשר מדובר ביחידת נופש – ביטול עסקה נעשה על פי תקנות אחרות (תקנות ביטול עסקת מכר מרחוק) ולא על פי תקנות אלו.

בנוסף, כאשר העסק מסרב לקבל את המוצר בחזרה למרות הנחיות התקנות – ניתן להגיש תלונה ברשות הרלוונטית (הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן במשרד הכלכלה בטלפון 02-5396000) או לפנות לקבלת סיוע בארגון "אמון הציבור".

 

עסקה דרך האינטרנט

 

איך זה נעשה בפועל?

ככלל, התמורה תמורת ביטול העסקה נעשית בהתאם לאופן התשלום עבורה, למשל:

  • עבור עסקה שבוצעה במזומן יוחזר ללקוח ע"י בית העסק מזומן או צ'ק מזומן
  • עבור עסקה שבוצעה בהמחאה יוחזר ללקוח מזומן או צ'ק מזומן (תאריך הפירעון יהיה מקסימום 5 ימים ממועד פירעון הצ'ק של הלקוח)
  • עבור עסקה שבוצעה בכרטיס אשראי יינתן ללקוח זיכוי בכרטיס האשראי. כאשר הכרטיס כבר חויב – הלקוח יקבל את כספו במזומן או בצ'ק מזומן.

 

דמי ביטול עסקה

עם זאת, כאשר ביטול העסקה נעשה מסיבה שאינה אי-התאמה או פגם במוצר – בית העסק רשאי לדרוש דמי ביטול (סוג של עמלת ביטול עסקה) על ביטול העסקה. במידה וביטול העסקה נעשה בשל אי-התאמה או פגם במוצר – לא תיגבה עמלת ביטול.

בכל מקרה דמי הביטול לא יהיו יותר מ-5% מערכו של המוצר/שירות או 100 ₪ – הנמוך מבין השניים. במידה והעסקה נעשתה בכרטיס אשראי – עמלת הביטול יכולה לכלול גם את עמלת הסליקה של בית העסק מול חברת האשראי.

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים