איך להסביר לילדים מה זה קסמים?

מופעי קסמים ואשליות קיימים כבר מאות בשנים, כאמצעי בידור למבוגרים וגם לילדים. היום נפוצים מופעי קוסמות שמיועדים לכל בני המשפחה או במיוחד לילדים. לאחר מופע כזה, ייתכן שהילדים יבקשו לברר האם הקסמים אמיתיים. אם אתם מתלבטים מה לענות במצב כזה – אתם לא לבד.

 

מה זה בעצם קסם?

קסם הוא אומנות בידורית שמאפשרת לקהל לראות על הבמה כיצד הבלתי אפשרי הופך לאפשרי. ישנם סוגים מגוונים של מופעי קוסמות: ישנם קוסמים שמבצעים קסמים על הבמה ומייצרים אשליות גדולות ומרשימות, יש כמובן גם אמן חושים לילדים ובני נוער ואמן חושים שמתאים לקהל של מבוגרים – שני אלה מייצרים על הבמה אשליה אחרת, כזו שיכולה לגרום לקהל להאמין, למשל, כי למנטליסט יכולת קריאת מחשבות או העברת מחשבות בעזרת טלפתיה. המופע השובה והתגובות של הקהל מייצרים בועה שבה קיימת אמונה בקסם, אמונה שכלום לא בלתי אפשרי.

 

אגדות, חלומות, קוסמים ופיות

סוגים רבים של "לא אמת" מלווים את שנות הילדות, כאשר דמויות קסומות מהספרים ויצורים מעולם הסרטים מבלים איתנו בעולם הדמיון ולפעמים דברים שאינם אפשריים בערות, מתגשמים בחלומות. התיווך של המבוגרים בחייו של הילד משפיע מאוד על הדרך בה יבין ויתפוס קסם.

ישנם הורים שמעוניינים לתת לילדים הצעירים את החופש להאמין בכל דבר כחלק מסקרנות טבעית אבל ישנם הורים שמחליטים להסביר לילדיהם כבר בגיל צעיר יחסית את ההבדל בין אמת לשקר ובין מציאות לאשליה ומעוניינים שילדם ידע להבדיל בין נכון ללא נכון.

 

הבלתי אפשרי על הבמה

הורים שחושבים שאמונה בקסם ושימוש בדמיון הם חלק בלתי נפרד מתהליך הילדות יכולים להסביר לילדים שקסם הוא מה שמיוחד, מסתורי ופלאי. עבור הורים פרגמטיים יותר, חשוב להבהיר לילדיהם את ההבדל בין אמת ושקר ובין נכון ולא נכון.

לטובת זה הם מסבירים לילדים שקסם הוא צורת ביטוי אמנותית של אמנים מיומנים ומוכשרים מאוד. שדברים על הבמה, על מסך הטלוויזיה ואפילו אצל חברים עלולים להראות כמו קסם בזמן שלמעשה מדובר בזריזות ידיים, קריאת שפת גוף או שימוש מרהיב באביזרים.

 

התפכחות מוקדמת

בעבר היה הקסם חלק מחיי השגרה, שכן קוסמים ואמני חושים, הסתירו מפני הקהל את היכולות שרכשו ואפשרו להם לייצר מראית עין של אשליות. במהלך ההיסטוריה שימשו קסמים גם כמקור לסיפורים ולאגדות וכן כנחמה, עידוד ותחושה של שליטה מול איתני הטבע, כדי לחזק ולנחם את האוכלוסייה למטרות דתיות או רוחניות.

היום יכולה כל משפחה לבחור את הדרך שלה מול עולם הקסם וכל ילד יכול לבחור האם ברצונו לדעת את האמת ולוותר על המשחקיות הקסומה או לבחור באפשרות בה למרות שהוא מודע לכך שאין קסם אמיתי, הוא בוחר בכל זאת לקחת חלק בחגיגות ובמסורות המשפחתיות או הדתיות כדי ליהנות מהחוויה.

להסביר לילדים איזה קסם

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים